sunnuntaina, heinäkuuta 29

Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja

VTT:n raportista "Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja (pdf)" löytyy aika hyvin ajankohtaista asiaa sosiaalisesta mediasta, Web2.0:sta ja liiketoiminnasta verkossa. Perusasiaa ja sellaistakin mitä en tiennyt.
Linkki Googlen html-versioon, mikäli pdf ei aukea.

lauantaina, heinäkuuta 28

Älä linkitä meihin

Töissä piti päivittää puljun linkkilista. Omasta mielestäni linkkilistat tosin ovat aika ysäriä. Silloin jokaisella kotisivulla piti "kynnysmaton" (tervetuloa, klikkaa tästä päästäksesi tosi makeille sivuilleni) lisäksi lista suosikkilinkeistä, johon tietysti kuuluivat "parhaat hakukoneet", pari ilmaisohjelmaa, sekä "aikataulut netissä". No, joka tapauksessa, minun siis piti käydä läpi pari sataa kohdetta, tarkistaa kuolleet (rotten, eli mädäntyneet linkit englanniksi) ja etsiä uusi osoite tilalle.

Kaksi vanhaa totuutta tuli taas todistetuksi: URL:in pitää olla luettavissa ja se nyt vaan on tyhmää käyttää kehyksiä.

Uskokaa tai älkää, ihmiset tuntuvat vielä kirjoittavan www-osoitteita muistiin. Minua pyydettiin varta vasten tekemään listasta sellainen, että url-osoite on listassa näkyvillä. Itse en ollut samaa mieltä, mutta kuulemma tulostusta, powerpoint-esityksiä jne. varten osoite olla näkyvillä.
Hermojani raastoivat siis ne "www.domainnimi.com?jee=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-07-23,104:2:473995,1:0:0:0:0:0-ja-niin-edelleen" -tyyppiset osoitteet. Osa osoitteista mahtui riville ja palstaan nätisti, sitten tuli puolen metrin pituinen osoite joka täytti koko sivun.

Tietokantoja käyttävien sivujen osoitteet tuppaavat joskus menemään overiksi, mutta luulisi tuohonkin saavan jotain järkeä. Mod_rewrite voisi olla myös kätevä työkalu.

Lista piti tehdä englanniksi, joten pyrin linkittämään suoraan firmojen englanninkieliseen etusivuun, mikäli sellainen oli olemassa. Varsinkin, jos linkki englanninkieliselle etusivulle on 8pt präntillä suomenkielisen sivun alalaidassa. Mutta se tietenkin oli mahdotonta, jos sivusto oli tehty kolmesta eri kehysikkunasta.

Ylipäätään suosin linkittämistä itse asiaan, en asiasta kertovan sivuston etusivuun, varsinkaan, jos sivustossa on enemmän kuin sormilla laskettava määrä. Flashilla saadaan usein sama efekti aikaan kuin kehyksillä: animaation eri osat eivät ole linkitettävissä ulkopuolelta.

Toinen vaihtoehto tietysti on antaa ohjeita: "mene sinne meidän firman kotisivulle, vieritä alas ja valitse kolmannesta alavalikosta oikealla 'ajankohtaista', ja sitten siellä alareunassa on se linkki, ja sitten..." Mutta kun on olemassa helpompikin tapa. Ja ajatelkaa nyt hyvät ihmiset Googleakin.

Webissä kaikki on kiinni linkittämisestä. Siitä termi 'hyperteksti'. Linkittäminen on webin verenkierto. Sivut johon ei voi linkittää, joutuvat kuolioon ja mätänevät pois. Edellä mainitun kaltaiset sivustot sanovat "älkää linkittäkö meihin". No, olkaa sitten yksinänne siellä, enpä vieraile sivuillanne.

sunnuntaina, heinäkuuta 15

Ilmainen lounas, ilmainen laskuri

Olen käyttänyt Sitemeter-laskuria lähes kaikilla sivustoillani, ja tähän asti olen ollut tyytyväinen. Minulle tulikin melkoisena pettymyksenä uutinen, joka kertoi että Sitemeter sisältää vakoiluohjelman (spyware), joka cookien avulla jäljittää käyttäjien tottumuksia. Ei ole ilmaista laskuria tai ilmaista lounasta. Sitemeter lentää siis kohti vesilintua.

Harmillista sinänsä, muuten Sitemeter oli kätevä käyttää ja antoi kävijatilastoja mukavassa muodossa. Joillakin sivuilla käytän Google Analytics -tilastointia, mutta jotenkin se on minun makuuni liian järeä. Stats Counter - laskurin testaus alkaa heti kun saan aikaiseksi.




Ehdin jo Webbiopas-sivustollakin suositella Sitemeteriä, nyt tuo ohje on sivuilta poistettu. Päivitän heti, kun parempi ratkaisu löytyy.

Sillä aikaa voi lueskella oppaan uusimpia lisäsivuja, joita on kertynyt melko runsaasti:

Firefoxin laajennukset
Mainosohjemat webissä
Ilmaisia kuvia
Älä tee näin! - 17 yleisintä virhettä websuunnittelussa